Tuesday 1 November 2011

Pemakanan & Kesihatan: Warga Tua perlu Amalan Diet Sesuai

Tumpuan terhadap kesejahteraan wajar dipertingkat berikutan peningkatan jangka hayat
 


TIDAK kira di rantau Asia, Eropah mahupun di Asia Barat, penuaan tetap berlaku di kalangan penduduknya. Hakikatnya, penuaan tidak boleh dielakkan, sebaliknya berlaku di mana-mana dan membabitkan masyarakat di seluruh dunia.
Malah, peningkatan pesat penuaan penduduk pada asasnya adalah masa depan baru dalam sejarah manusia. Ini kerana pada abad ke-19, penduduk dunia mencatatkan jumlah hanya 987 juta, manakala menuju abad ke-20, ia meningkat kepada 1,650 juta. Pada abad ke-20, jumlahnya terus meningkat kepada 6,168 juta dan menjelang abad ke-22, penduduk dunia dijangka terus bertambah dengan mencatatkan jumlah 11,500 juta.
Perunding Geriatrik, Dr Rajbans Singh, berkata jangka hayat manusia semakin panjang dan wabak penyakit bukan lagi punca utama kematian pada masa kini, sebaliknya hari ini kematian adalah disebabkan oleh penyakit kronik, penyakit kemerosotan, kurang imun, penyakit barah dan lain-lain penyakit yang meningkatkan ketidakupayaan, tidak berupaya bergerak dan perlu bergantung kepada orang lain.

Dr Singh berkata, hakikatnya manusia kini hidup lebih lama dan semakin ramai yang boleh hidup mencapai usia melebihi 50 tahun ke atas berbanding sebelum ini.

(Sumber dari Berita Harian :3 Jun 2010)


Mengikut kajian yang telah dijalankan, hampir 90% warga tua hidup sihat.  Hanya 10% yang perlu penjagaan kesihatan. Tetapi 10% yang kurang sihat menggunakan 2 kali ganda sumber kewangan serta resource yang diperuntukan. Contohnya 6% warga tua Negeri Sembilan DK yang umur melebihi 60 tahun tetapi peratusan yang masuk ke Hospital Seremban adalah kira-kira 10-20% (iaitu 2 kali ganda).

Terdapat banyak penyakit yang menjadi punca masalah kesihatan bagi warga emas. Berikut adalah antara jenis-jenis penyakit / masalah yang mungkin berlaku di kalangan mereka :
  • Penyakit jantung termasuk – angin serta serangan jantung
  • Ganguan sistem penghadaman
  • Diabetis (penyakit kencing manis)
  • Permasalahan gigi
  • Penyakit mata
  • Kanser (semua jenis) terutama paru-paru, payu dara dsb.
  • Angin ahmar
  • Gangguan tidur (insomnia)
  • Permasalah ginekologi (sakit puan)
  • Penyakit parkinson
  • Gangguan pendengaran
  • Depression (kemurungan)
  • Dementia (nyanyuk)
  • Masalah kurang kawalan kencing (inkontinen urin)
  • Masalah jatuh – falls and instability
 AMALAN PEMAKANAN/DIET YANG SEIMBANG/SESUAI UNTUK WARGA TUA

Diet yang seimbang dan sesuai amatlah diperlukan oleh setiap warga tua, selain dari makanan harian yang biasa diambil.  Kekurangan kalsium dikalangan warga tua adalah perkara biasa kepada mereka.  Mereka sering mengadu sakit sendi tulang, radang tulang, tulang mudah rapuh/patah apabila mereka terjatuh. Ini adalah kerana, kebanyakan warga tua tidak/kurang berminat/gemar untuk mengambil makanan/minuman yang mengandungi kalsium.


Sejak lama kita tahu bahwa kalsium sangat berguna untuk pembentukan tulang terutama pada masa pertumbuhan. Kalsium juga sangat penting untuk mencegah terjadinya osteoporosis pada usia lanjut. Tahukah anda bahwa kalsium juga dapat menurunkan berat badan?

Penelitian terakhir menyebutkan bahwa selain mencegah terjadinya osteoporosis, konsumsi makanan berkalsium tinggi setiap hari dapat membantu menurunkan berat padan. Tidak disebutkan secara detail mekanisme peranan kalsium tersebut namun diperkirakan akibat dari efesiensi penyerapan protein dalam pencernaan.

Mendengar berita yang mengembirakan ini tentu tidak boleh disia siakan oleh mereka yang merasa kelebihan berat badan. Mulai detik ini, marilah kita berburu makanan yang berkalsium tinggi.

Berikut beberapa makanan berkalsium tinggi yang dapat anda jadikan target buruan :

  1. Keju.
  2. Yogurt.
  3. Susu.
  4. Ikan Sarden dan ikan laut lainnya terutama yang dimakan sama tulangnya.
  5. Sayuran yang berwarna hijau gelap seperti bayam, kangkung, lobak.
  6. Sereal yang telah ditambahi kalsium tinggi.
  7. Kacang kedelai.
  8. Susu kedelai yang telah ditambahi kalsium tinggi.
  9. Roti dan makanan olahan lain yang telah ditambahi kalsium tinggi.
(Dipetik dari Info Kesehatan on 30 Nov 2009)



PENGAMBILAN PRODUK VEMMA SEBAGAI `ANTIOXIDANT` - KAYA DENGAN KHASIAT HEBAT DARI BUAH MANGGIS




 Produk VEMMA adalah nutrisi untuk seumur hidup!  Wow, bayangkan dengan hanya mengambil 2 oz cecair VEMMA setiap hari, anda telah pun mendapat khasiat sepenuhnya.   Setiap 2 oz  cecair VEMMA adalah bersamaan dengan 55 biji telur (Vitamin D), 19 biji pisang (Riboflavin), 61 cawan tomato (Folate), 2 biji buah oren (vitamin C), 9 avocados (vitamin E), 3 kuntum broccoli (Iron), 1 cawan bayam (Vitamin A), 3 cawan kacang peas (Thiamin), 62 oz. keju cheddar (Vitamin B-12), 5 biji kentang (Niacin), 2 biji besar tembikai (Vitamin B-6), 17 oz buah cherry (ORAC value) dan 37 cendawan (Pantothenic Acid) yang menyumbangkan vitamin, zat galian dan antioxidant cecair yang terbaik dan terkuat untuk setiap 2 oz VEMMA, yang diperlukan oleh setiap manusia untuk setiap hari.

(Informasi diperolehi daripada The USDA Nutrient Data Laboratory and High ORAC Foods May Slow Aging by the Agricultural Research Service, USDA February 8, 1999 and Independent test result)

Produk VEMMA mudah  diminum oleh semua peringkat umur.  Ia adalah produk makanan kesihatan yang berkhasiat lagi UNGGUL DIDUNIA! Ia adalah produk halal dan telah mendapat persijilan halal dan anda tidak perlu sangsi atau bimbang untuk meminumnya!

Warga tua sememangnya amat memerlukan produkVEMMA ini.! Khasiatnya telah terbukti diseluruh dunia. Tidak perlu lagi membeli berbotol botol suplement yang berbagai jenis dan berbagai jenama;  dengan hanya mengambil VEMMA, supplement anda telah cukup untuk menjaga kesihatan anda.  

TESTIMONI:

1.     Ibu saya berumur 77 tahun dan beliau tinggal di Kajang bersama-sama adik perempuan saya.  Beliau kurang selera makan dan kelihatan lemah.  Beliau adalah pesakit darah tinggi. Beliau mengajar mengaji dibeberapa surau di kampong saya.
Saya beri VEMMA kepada beliau.  Setelah sebulan, saya bertanyakan kabar dan alhamdullilah.. beliau menyatakan sejak beliau mengamalkan minum VEMMA, beliau rasa lebih cergas dan bertenaga, selera makan telah bertambah, kalau dulu untuk menghabiskan sesenduk nasi mengambil masa 15 minit dan apa yang lebih membanggakan saya ialah beliau mampu mengayuh basikal ke surau-surau yang berhampiran, dimana sebelum ini, rakan-rakannya akan menjemput beliau dirumah. Syukur kepada Allah!  Vemma benar-benar dapat membantu beliau.


2.     Adik saya telah disahkan mengidap penyakit hyperthyroidism, sejenis penyakit thyroid.  Hyperthyroidism ialah dimana keadaan kelenjar thyroid `terlebih aktif` mengeluarkan hormon thyroid yang berlebihan daripada biasa dan biasanya mengikut aliran darah keseluruh badan. Beliau sering berulang alik ke Hospital Kuala Lumpur untuk mendapatkan rawatan.
Dalam tiga bulan pertama, berat badan beliau  turun mendadak, hilang selera makan dan tangan beliau kerap menggigil tanpa diketahui sebabnya.  Saya mengesyorkan VEMMA dan sejak beliau mengamalkan minum VEMMA, disamping ubat yang dibekalkan oleh pihak hospital.  Kini beliau telah pulih sepenuhnya, kalau dulu beliau terpaksa mengecilkan sais pakaiannya, sekarang terpaksa membeli pakaian baru yang lebih selesa.  Alhamdullilah, syukur VEMMA sekali lagi telah membantu keluarga saya.
(Dipetik dari MedicineNet.com)



1 comment:

  1. Assalamualaikum dan salam sejahtera..Terma kasih admin atas info yg bermanfaat..Jemput jg ke blog sy utk sedikit perkongsian bg masalah sendi dan lutut..

    http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/02/atasi-sakit-sendi-dan-lutut.html

    Nissa
    0193584312

    ReplyDelete